دستگاه جوشکاری آرگون

دستگاه جوشکاری آرگون و فرایند جوشکاری

پیش از پرداختن به دستگاه جوشکاری آرگون بیایید با هم سری به جهان جوشکاری آرگون بزنیم و تا حدی از شیوه عمل این جوشکاری پیچیده و سخت سر در بیاوریم.

جوشکاری آرگون یکی از روش های پرکاربرد جوشکاری است. این روش همان جوشکاری قوس تنگستن است که در پوشش یک گاز محافظت کننده صورت می گیرد. از آنجا که این گاز پوشش دهنده و محافظ، گاز آرگون است، این روش جوشکاری نیز به نام جوشکاری آرگون نام گذاری شده است.

در جوشکاری آرگون دو گاز نجیب و خنثی کاربرد دارند. آرگون در این نامگذاری گاز نجیب و هلیوم گاز خنثی است. البته آمیزه ای از این دو نیز در این نوع جوشکاری به کار می رود.

این روش را می توان از متداول ترین روش های جوشکاری در صنایعی مانند پتروشیمی، صنایع دریایی، نظامی، هوایی و دهها صنعت ریز و درشت دیگر دانست. در واقع این شیوه برای جوشکاری مس و آلومینیوم به کار می رود. جوشکاری آرگون در جوش دادن صفحه های نرم و ظریف آلومینیوم و لوله های تحت فشار کاربرد دارد و از همین رو به نام جوش آلومینیوم نیز شناخته می شود. جوش آرگون نام های دیگری هم دارد که از این میان می توان به جوش تنگستن، جوش تیگ و جوش استیل اشاره نمود.

 

دستگاه جوشکاری آرگون و فرایند تمیز جوشکاری

دستگاه جوشکاری آرگون از این جوشکاری یک فرایند پاک و تمیز می سازد.  اصولا جوشکاری آرگون روندی آهسته و کم شتاب دارد. در این نوع جوشکاری مواد مذاب خیلی کمی به مقطع پاشیده می شود و به همین جهت یک فرایند تمیز و پاک است.

 

جوشکاری آرگون و هنرهای تزئینی

دستگاه جوشکاری آرگون فلزات را با دقت بسیار زیادی به هم جوش می زند. جوشکاری آرگون در پیوند زنی و اتصال قطعات نرم و نازک کیفیت و دقت خیلی زیادی از خود نشان می دهد. جرقه و دود نیز در این نوع جوشکاری وجود ندارد و به همین دلیل به پاکسازی خیلی کمی نیاز دارد. به خاطر همین مزایاست که این نوع جوشکاری در کارهای زینتی و پر ظرافت کاربرد گسترده ای یافته است.

 

تجهیزات مورد نیاز در جوشکاری آرگون

دستگاه جوشکاری آرگون تنها دستگاهی نیست که در جوشکاری آرگون به کار می رود. تجهیزاتی که در جوشکاری آرگون به کار می روند پرتعدادند. اصولا این شیوه جوشکاری در مقایسه با دیگر روش های جوشکاری به تجهیزات و ابزار بیشتری نیاز دارد.

از آنجا که این شیوه با کمک قوس جوشکاری و میان دو الکترودی که با حبابی از گاز یونیزه پوشانده شده اند، انجام می شود یک فرایند تخلیه بار حرارت زا شکل می گیرد. گرمایی که در این فرآیند تولید می شود بالغ بر 20000 درجه است. به همین دلیل به ابزار و تجهیزات خنک کننده آبی و بادی برای خنک سازی این گرمای زیاد نیاز است. ابزارها و تجهیزاتی که در جوشکاری آرگون به کار می روند از قرار زیرند :

1 – منبع تغذیه

2 – رگلاتور

3 – الکترود تنگستن

4 – کابل

5 – سیم جوش یا فیلر

6 – تورچ جوشکاری آرگون

7 – سیلندر گاز محافظ

8 – شیلنگ و بست های گاز

 

الکترودهای جوشکاری آرگون و انواع آنها

دستگاه جوشکاری آرگون برای جوش دادن فلزات به الکترود نیاز دارد. الکترودهای جوشکاری آرگون تنها از یک ماده تولید نمی شوند و انواع مختلفی دارند :

1 – الکترود تنگستن توریوم دار که خود به دو شکل عرضه می شود. یک شکل آن حاوی 1% توریوم است که رنگ آن به سرخی می زند و شکل دوم آن 2% توریوم دارد که رنگ آن به زردی می گراید.

2 – الکترود تنگستن خالص. از این الکترود برای جوش دادن آلومینیوم استفاده می کنند. رنگ این الکترود سبز رنگ است و در هنگام جوشکاری پت پت می کند.

3 – الکترود تنگستن زیرکونیوم. رنگ این الکترود سفید است.

4 – الکترود تنگستن سزیوم دار. رنگ این الکترود طلایی است.

5 – الکترود تنگستن لانتان دار. رنگ این الکترود مشکی است.

 

فرایند آرگون

دستگاه جوش آرگون : ویژگی ها و مزایا

 

دستگاه جوشکاری آرگون : ویژگی ها و مزایا

جوش آرگون را با دستگاه جوش آرگون انجام می دهند. در واقع کار اصلی این دستگاه تامین انرژی لازم برای شعله ور ماندن قوس است. این دستگاه را می توان به دو نوع DC و DC/AC تقسیم بندی کرد. در این میان بهترین دستگاه، دستگاهی است که توانایی کار با هر دو جریان را داشته باشد. بیشتر انواع دستگاه جوشکاری آرگون سپهر جوش توانایی کار با هر دو جریان AC و DC را دارند.

دستگاه جوشکاری آرگون که دستگاه جوش تیگ نیز خوانده می شود، جوشکاری را به دو شکل اجرا می کند. جوش آرگون Tig Dc و جوش آرگون AC/DC یا تیگ AC/DC. اختلاف این دو نوع جوشکاری در نوع فلزهایی است که می توان بر روی آنها عملیات جوشکاری را انجام داد. در حالت DC جوشکار می تواند همه فلزها منهای مس و آلومینیوم را جوشکاری کند. در حالت AC تنها دو فلز آلومینیوم و مس قابلیت جوشکاری دارند.

 

صدا، لرزش و سلامتی جوشکار

دستگاه جوش آرگون DC/AC سپهر جوش یک ویژگی جالب و کاملا کاربردی دارد و آن بی صدایی و بی لرزشی آن هنگام کار است. این وضعیت به سلامتی جوشکار کمک زیادی می کند. در واقع دستگاه جوش خوب دستگاهی است که صدا و لرزش نداشته باشد. چون صدا به گوش آسیب می رساند و لرزش نیز در بلندمدت به استخوان بندی و عضلات بدن جوشکار زیان می رساند. در پایان مقاله به این موضوع بیشتر می پردازیم. به هر حال دستگاه جوشکاری آرگون خوب باید چند ویژگی اساسی داشته باشد :

1 – یکی از ویژگی های دستگاه جوشکاری آرگون خوب و بهینه شده مصرف برق و کلا انرژی آن است. بهترین دستگاه آن است که مصرف برق آن به حداقل رسیده باشد.

2 – وزن دستگاه جوش آرگون نیز باید خیلی کم باشد تا جا به جایی آن به استخوان بندی جوشکار صدمه ای وارد نکند.

3 – یک دستگاه جوش خوب توانایی آفریدن یک قوس پایدار را دارد.

و البته همه این ویژگی ها را یک گارانتی معتبر کاملا ضمانت می کند. برای اینکه از کارکرد بهینه یک دستگاه جوش مطمئن شوید، باید به اعتبار شرکت و گارانتی دستگاه دقت کنید.

 

دستگاه جوشکاری آرگون و اتصالات

در کار با دستگاه جوش آرگون باید از دانش و مهارت زیادی برخوردار بود. در کار با این دستگاه حساس باید به شیوه اتصال تورچ آرگون و انبر اتصال دقت کافی نمود. در این دستگاه تورچ آرگون به قطب منفی دستگاه وصل می شود. انبر نیز به قطب مثبت متصل می گردد. در واقع این وضعیت اتصال با شیوه اتصال در دستگاه جوش الکترود کاملا فرق دارد. توجه ننمودن به این وضعیت های اتصالی به دستگاه جوش آرگون آسیب جدی وارد می کند.

جوشکاری آرگون

جوشکاری آرگون، درآمد و سختی کار

 

جوشکاری آرگون، درآمد و سختی کار

کار با دستگاه جوشکاری آرگون سختی های زیادی دارد. در حقیقت جوشکاری آرگون را در خیلی از نظام های درجه بندی مشاغل جزء کارهای سخت صنعتی درجه بندی می کنند. بر پایه همین درجه بندی از درآمد خوبی نیز برخوردار است. در ایران نیز به دلیل کاربردهای گسترده جوشکاری آرگون در صنایع کلان و مهمی همانند صنایع نظامی، دریایی، پتروشیمی و غیره درآمد آن از خیلی مشاغل تخصصی دیگر بیشتر است.

 

توصیه های ایمنی

علاوه بر دقت به سلامتی دستگاه جوشکاری آرگون باید به سلامتی بدن تان نیز دقت کافی نمایید. برای کاهش آسیب هایی که ممکن است در حین جوشکاری به بدن وارد شود، بهتر است که به توصیه های ایمنی پایبندی کاملی داشته باشید.

از آنجا که نور خیره کننده جوش و اشعه مادون قرمز برآمده از آن به شبکیه و قرنیه چشم آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند توصیه می شود که حتما از وسایل حفاظتی چشم و صورت استفاده شود. در صورتی که صدای محیط کار از 85 دسیبل بالاتر رود باید از گوشی های محافظ بهره گرفته شود.

برای پرهیز از دردهای عضلانی و ناراحتی های استخوانی باید در یک زمان بندی متناوب و دقیق بدن را حرکت داده و نباید برای یک مدت طولانی در یک وضعیت ثابت ماند.

برای مشاوره و خرید دستگاه های جوشکاری آرگون با ما تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =