راهنمای خرید کانکتور جوشکاری

راهنمای خرید کانکتور جوشکاری : ساختارها و دستورالعمل ها

پیش از گفتن مطالبی درباره راهنمای خرید کانکتور جوشکاری بهتر است نخست به سراغ ساختار کلی کانکتور برویم.

کانکتور از کلمه Connect انگلیسی اقتباس شده است. معنای واژه کانکت اتصال است. به این ترتیب کلمه کانکتور نیز به مفهوم اتصال دهنده است. کانکتورها به قطعاتی گفته می شوند که برای اتصال دادن و پیوند قسمت های گوناگون به کار برده می شوند. به زبانی دقیق تر کانکتور ابزاری الکترومکانیکی به شمار می رود که بین زیر مجموعه های یک سیستم الکتریکی و الکترونیکی یک پیوند دائمی برقرار می سازد.

این پیوند بر عملکرد سیستم هیچ اثر مختل کننده ای باقی نمی گذارد. در حقیقت ارتباطی میان دو قطعه مکانیکی است که به یک جریان پیوسته الکتریکی نیازمند است. کانکتور وظیفه برقراری این ارتباط را به عهده دارد. کلید برق یا دوشاخه در واقع کانکتور هستند. آنها کار انتقال جریان الکتریکی را به عهده می گیرند.

در واقع در این بخش از راهنمای خرید کانکتور جوشکاری باید اشاره کنیم که کانکتور شدت برق را دستکاری نمی کند. یعنی آن را کم و زیاد نمی کند. تنها کاری که این وسیله پیوند دهنده انجام می دهد، انتقال و جا به جایی دیتا و جریان الکتریکی است.

 

راهنمای خرید کانکتور جوشکاری و جنسیت کانکتورها

در این بخش از مقاله راهنما خرید کانکتور جوشکاری به بخش جنسیت کانکتورها می رسیم. در جهان وسایل الکتریکی همه کانکتورها را به دو گروه نر و ماده تقسیم بندی می کنند. درست شنیدید! کانکتورها مانند موجودات زنده جنسیت دارند. این وسایل به نر و ماده تقسیم می شوند. یا به زبان صنعت و ابزار به نری و مادگی بخش بندی می شوند. کانکتور مادگی در این میان کانکتور ثابت است و بر روی برد لحیم می شود. کانکتور نری هم دارای یک برآمدگی است که درون کانکتور مادگی قرار می گیرد.

در این گام از راهنمای خرید کانکتور جوشکاری باید توجه تان را به این واقعیت جلب کنیم که بیشتر کانکتورها تنها می توانند اتصالی یک سویه برقرار سازند. در این وضعیت کانکتور نری فقط از یک جهت در کانکتور مادگی قرار می گیرد. به این وضعیت یک سویه پلاریته گفته می شود. در زمانی که اتصال کانکتورها یک سویه باشد، کارخانه سازنده زائده ای در کناره کانکتورها ایجاد می کند. این کار برای پرهیز از هر گونه اتصال اشتباه است. هر اتصال اشتباهی به خرابی مدار می انجامد.

خرید کانکتور جوشکاری

کانکتور مادگی سپهر جوش

کانتکت ها

در گام بعدی از نوشتار راهنمای خرید کانکتور جوشکاری به کانتکت ها می رسیم. کانتکت ها بخش اصلی کانکتورها را تشکیل می دهند. کانکت ها قطعات فلزی کوچکی هستند که داخل کانکتورها جای می گیرند. بیشترین سهم مشکلات کانکتورها به این قطعه مربوط می شود. در واقع بیشتر قطعی کانکتور به خاطر کارکرد بد این قطعه می باشد. کانتکت ها ممکن است که در طول زمان اکسیده شده یا آلوده شوند. گاهی هم ممکن است که فنر نگهدارنده کانتکت خراب شود. این خرابی مدار کانکتور را از کار می اندازد. به همین دلیل باید توجه داشت که این قطعه از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به آن توجه کافی داشت.

در این بخش از راهنمای خرید کانکتور جوشکاری باید تصریح کرد که بیشتر کانکتورها از یک مجموعه کانتکت ساخته شده اند. این کانتکت ها در یک الگوی مشخص به شکلی تکرار شونده کاشته شده اند. در واقع گام یک کانکتور فاصله کانون یک کانتکت با کانتکت بعدی است. برای تشخیص تفاوت میان آنها باید به Pitch آنها دقت داشت. Pitch هر کانتکت با دیگری تفاوت دارد. در هنگام خرید کانکتور باید به این موضوع دقت کنیم. عمر یک کانتکتور به Mating cycles آن مربوط می شود. باید کانکتوری خرید که عمر آن یا در واقع سیکل های آن متناسب با نیازمان باشد.

Mount کانکتور نیز به چند معنا اشاره می کند. یکی از معناهای آن به شکل نصب آن بر می گردد. به این معنا که کانکتور به چه شکل نصب شده است. دوم اینکه زاویه آن با اتصالات دیگر چگونه تنظیم شده است.

 

راهنمای خرید کانکتور جوشکاری : ملاحظات کلی

در این بخش از نوشتار راهنمای خرید کانکتور جوشکاری به بخش اصلی می رسیم. در دستگاه های جوشکاری بیشتر از بیست نوع کانکتور قابل شناسایی است. این کانکتورها فرآیند اتصال در دستگاه های جوشکاری را به شکل نر مادگی تامین می کنند. در واقع این ابزار در دستگاه های جوش به شکل کابل جوش به دستگاه جوش و کابل جوش به کابل جوش عمل می نماید. بدنه کانکتور مادگی در دستگاه جوش با عایق باکالیتی نسوز پوشیده شده است. کانکتور نری کابل نیز با یک نوع عایق لاستیکی سایش ناپذیر پوشانده شده است.

کانکتور جوشکاری

کانکتور جوشکاری سپهر جوش

کانکتور نری و کانکتور مادگی به شکل قفل شده تولید می شوند. به این شکل که رویه بیرونی این دو کاملا به هم چسبیده می ماند. فلز کانکتورها از برنز ساخته می شود. به خاطر ساختار قفل شده کانکتورها ارتباط به سادگی برقرار می شود. برنز نیز در این میان روند این پیوند یابی را تسریع می کند. جنس این فلز کیفیت کانکتور را مشخص می سازد.

 

راهنمای خرید کانکتور جوشکاری : ساختار فیزیکی کانکتور

اگر بخواهیم در این بخش از راهنمای خرید کانکتور جوشکاری، ساختار فیزیکی کانکتورها را شرح دهیم باید بگوییم که کانکتور جوشکاری در قسمت نری یک برجستگی دارد. قسمت مادگی نیز یک فرو رفتگی دارد. زمانی که این دو یعنی برجستگی نری و فرو رفتگی مادگی در هم قفل شوند، اتصال این دو برقرار می ماند. در هنگام جوشکاری باید نری را در داخل مادگی بچرخانیم تا در هنگام جوشکاری این دو از هم جدا نشوند.

برای اینکه اساسا عمل جوشکاری ممکن شود شما نیاز دارید که کابل و سایر قطعات ضروری را به هم وصل نمایید. کانکتور نری و مادگی این کار را برای شما انجام می دهند. در دستگاه های قدیمی این روش خیلی پر دردسر بود. در واقع جوشکار در روش قدیمی، با کمک آجر و بلوک کابلی را که به زور در دستگاه جای داده بود، نگه می داشت. در حالیکه با کمک کانکتور نری و مادگی این کار به سادگی انجام گشته و ارتباط برقرار می شود. مزیت های دیگر کانکتورها این است که از خاموش و روشن شدن های ناگهانی دستگاه جلوگیری می کنند. با این کار عمر دستگاه و قطعات آن نیز چندین برابر می شود.

مدل های کانکتور جوشکاری : مشخصات کلی

در این بخش از نوشتار راهنما خرید کانکتور جوشکاری باید تصریح کنیم که کانکتور جوشکاری در چندین مدل ساخته می شود. از این میان می توان به مدل های زیر اشاره نمود :

1 – کانکتور نری 25 که رسانایی آن بین 80A-160A است. عایق آن مقاومتی دارد که می تواند حرارت غیرمستقیم 170 درجه سانتی گرادی را تحمل کند.

2 – کانکتور نری 50 که رسانایی آن محدوده ای بین 200A-350A است. مقاومت عایق در آن می تواند تا 170 درجه سانتیگراد را تاب بیاورد.

3 – کانکتور نری 75 که محدوده رسانایی آن 400A-630A است. عایق آن می تواند در برابر 170 درجه سانتیگراد مقاومت نماید.

مدل های کانکتور جوشکاری

4 – کانکتور مادگی 25 که حوزه رسانایی آن محدوده ای بین 80A تا 160A را در بر می گیرد. روکش عایق شده آن می تواند دمایی تا 170 درجه سانتیگراد را تحمل کند.

5 – کانکتور مادگی 50 که محدوده رسانایی 200 A تا 350 A را در بر می گیرد. روکش عایق شده این کانکتور می تواند تا دمای 170 درجه سانتیگراد را تاب بیاورد.

6 – کانکتور مادگی 75 که دامنه رسانایی آن 400 A تا 630 A است. روکش عایق شده آن حرارتی تا 170 درجه سانتیگراد را تاب می آورد.

کانکتور جوشکاری

خرید کانکتور جوشکاری

راهنمای خرید کانکتور جوشکاری : دستورالعمل ها

اصولا برای خرید کانکتور باید به بدنه عایق آن دقت کنیم. این روکش عایق شده سلامت دستگاه ما را تضمین می نماید.

باید توجه کرد که جنس کانکتورها حتما از برنج مرغوب تهیه شده باشد. بدون این فلز ارتباط الکتریکی با مشکل مواجه خواهد شد.

در این قسمت از راهنمای خرید کانکتور جوشکاری باید توجه تان را به یک نکته مهم جلب کنیم. در هنگام خرید کانکتور نری و مادگی جوشکاری باید به سراغ دستگاهی بروید که به سادگی نصب پذیر باشد. کاملا روشن است که اتصالات در آن باید از ایمنی بالایی برخوردار باشد تا در هنگام کار با مشکلی برخورد نکنیم.

کانکتور خریداری شده باید از قابلیت رسانایی بالا و متناسب با نیاز برخوردار باشد. در ضمن باید سرعت انتقال بالایی داشته باشد. چرا که کیفیت اتصال و سرعت بالای آن عمر دستگاه مان را افزایش می دهد. سلامت قطعات دستگاه نیز به این سرعت و ایمنی بستگی کاملی  دارد.

با ما تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =